سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادگیری آنلاین چیست؟

یادگیری آنلاین

یادگیری آنلاین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید

 

یادگیری آنلاین بدین معنی است که هر نوع آموزش و یادگیری که از طریق بستر اینترنت و بصورت الکترونیکی شکل گیرد، اطلاق می شود.

در این مقاله قصد داریم که شما را کمی بیشتر با مفهموم یادگیری آنلاین یا یادگیری الکترونیکی آشنا کنیم.

هنگامی که صحبت از تحصیل به‌عمل می‌آید، الگوی مشخصی تعریف می‌شود. تا اوایل قرن بیست و یکم تحصیل در یک محیط آموزشی بود که شاگردان به واسطه‌ی یک معلم هدایت می‌شدند.

حضور فیزیکی افراد امری بدیهی بود و هر روش دیگری از یادگیری در بهترین حالت، به نحوی زیر سوال برده می‌شد. سپس با تحول دنیای کامپیوتری، چشم‌انداز یادگیری تغییر بنیادی کرد.

در حقیقت، یادگیری آنلاین ابزار یا سیستم آموزشی مبتنی بر رایانه است که به شما این امکان را می‌دهد در هر کجا و هر زمان به یادگیری بپردازید.

امروزه یادگیری آنلاین بیشتر از طریق اینترنت اجرا می‌شود حال آن که در گذشته این عمل از تلفیق متدهای مبتنی بر رایانه نظیر سی-دی رام صورت می‌گرفت.

فناوری به قدری پیشرفت کرده است که فاصله‌ی جغرافیایی با استفاده از ابزاری که به شما این حس را می‌دهد که گویی در کلاس درس نشسته‌اید، از بین رفته است.

یادگیری آنلاین این توانایی را به شما عرضه می‌کند که موارد درسی را در قالب‌های مختلفی از جمله ویدئوها، تصاویر متحرک، اسناد word و pdf به اشتراک بگذارید.

اجرای وِبینارها ( کلاس‌های زنده و آنلاین) و ارتباط با اساتید از طریق چت و سایت‌های پرسش و پاسخ            از دیگر گزینه‌های موجود برای کاربران است.

تعداد بسیار زیادی از سیستم‌های مختلف یادگیری آنلاین ( به عبارت دیگر سامانه یادگیری الکترونیکی            یا سامانه ال ام اس) و متدهای دیگری وجود دارند که به دوره‌های آموزشی قابلیت دسترسی می‌دهند.

با ابزار صحیح فرآیندهای گوناگون هم‌چون نمره‌ دهی امتحانات یا فرآیند تولید محتوا به صورت خودکار عمل می‌کنند.

یادگیری آنلاین به دانشجویان این توانایی را می‌دهد که یادگیری متناسب با سبک زندگی خود را برگزینند،

به طور موثر به پرمشغله ترین افراد هم اجازه‌ی پیشبرد شغلی و کسب صلاحیت‌های جدید را می‌دهد.

images 2

آموزش آنلاین

برخی از مهم‌ترین پیشرفت‌های آموزشی در زمان ورود اینترنت به عرصه بازار اتفاق افتاد.

این روزها دانشجویان در استفاده از گوشی‌های هوشمند ، پیامک رسانی و استفاده از اینترنت تبحر پیدا کرده‌اند.

بنابراین شرکت کردن و راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین به مسئله‌ای ساده تبدیل شده است.

پایگاه‌های پیام رسانی، رسانه‌های اجتماعی و روش‌های گوناگون دیگر ارتباط آنلاین به دانش جویان اجازه می‌دهدکه با هم در ارتباط باشند و در مورد مسائل درسی با یکدیگر مباحثه کنند ؛

هم‌چنان که حس اجتماعی را در آن‌ها پرورش می‌دهد.

در دنیای پر سرعت یادگیری آنلاین، فناوری‌های موجود برای تولید دوره‌های مهیج مدام در حال تغییرند؛         محتوای دوره‌ها بایستی سریعا به روز رسانی شوند که به دانشجویان جدیدترین اطلاعات را بدهند.

این موضوع علی الخصوص هنگامی بیشترین اهمیت را به خود می‌گیرد که یادگیری آنلاین به کارکنان بخش هایی تعلق می‌گیرد که به روز رسانی در توسعه‌های صنعتی حائز بیشترین اهمیت است.

این یکی از دلایلی است که کسب و کارها در حال حاضر به ارائه آموزش از طریق یادگیری آنلاین می‌پردازند؛       از دیگر دلایل می‌توان به هزینه‌ی پایین و توانایی کارکنان به مطالعه در زمان و مکان دلخواه خود نام برد.

روی هم رفته یادگیری به روش سنتی گران قیمت و طولانیست و هم‌چنین نتایج نوسانی دارد.

یادگیری آنلاین جایگزینی را عرضه می‌کند که سریع‌تر، ارزان‌تر و ذاتا بهتر است.

مزایا و اشکالات یادگیری آنلاین

 

فرقی نمی‌کند که شما به‌عنوان یک معلم دبیرستان به دنبال درگیر کردن شاگردان به صورت فعالانه باشید        یا یک مربی صنفی که در شرکت بزرگی استخدام شده است تا دوره‌های آموزشی طراحی کند،

وقتی صحبت از مزایایی می‌شود که تولید و تحویل فرآیندها را آسان‌تر و بی‌زحمت می‌کند، آموزش الکترونیکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مزایای مهم یادگیری الکترونیکی در زیر به صورت اجمالی آورده شده‌اند:

بدون مرز بدون محدودیت

جدا از محدودیت‌های مکانی، زمان یکی دیگر از مشکلاتی است که دانشجویان و آموزگاران هر دو در یادگیری    با آن مواجه می‌شوند.

در یادگیری حضوری، موقعیت مکانی محدود به کسانی است که توانایی شرکت در کلاس را دارند ،زمان هم منحصرا به افرادی محدود می‌شود که می‌توانند در زمان مشخصی حضور به عمل برسانند.

یادگیری الکترونیکی به تسهیل آموزش بدون سازمان‌دهی زمان و مکان برای آن دسته از افرادی می‌پردازد که علاقه‌مند به حضور در دوره‌های آموزشی بدون محدودیت در زمان و مکان هستند.

یادگیری جذاب

طراحی دوره‌های تعاملی و مفرح با استفاده از رسانه‌های مختلف یا روش‌های بازی_مآبانه‌ی                     اخیر نه تنها دانش آموزان را به فعالیت وا می‌دارد بلکه زمان اختصاص داده شده به موارد درسی مورد           بحث را نیز افزایش می‌دهد.